Leve de koning! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Suzanne Schee - WaarBenJij.nu Leve de koning! - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Suzanne Schee - WaarBenJij.nu

Leve de koning!

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

27 April 2016 | Ethiopië, Debre Zeyit

22-04
Bij de Nederlandse ambassade hebben ze een oranjebal georganiseerd. Soort receptie waar alle Nederlanders die in Ethiopië wonen of een tijd verblijven mogen komen. Geerten wou er graag heen, dat leek hem wel lachen. Marleen had er niet zoveel zin in. Dus zo kwam het dat ik met Geerten en veel Nederlanders uit Debre Zeit naar Addis naar de ambassade ging. Alles was feestelijk opgetuigd. Grote foto’s van Willem-Alexander en Maxima op Nederlandse vlag. Alles was oranje met rood, wit en blauw. Mensen liepen met gekke oranje brillen, gekke oranje glittershirtjes of juist in gala erbij. De dresscode was eigenlijk gala. Ik kwam helemaal in de oranjestemming. Met zijn allen hebben we uit volle borst het Wilhelmus gezongen en geluisterd naar het volkslied van Ethiopië. Niemand kende het, zelfs de Ethiopiërs zelf niet. (er waren wel wat Ethiopiërs die op de ambassade werken). We hebben asociaal veel eten en drinken gehad. Bitterballen, loempia’s, gevulde eitjes, patatzak met echte Remia frietsaus, kip saté, oliebollen, kilo’s kaas, vruchtencocktail en nog 50 hapjes die ik ben vergeten. Er was ook Heineken bier waar de jongens heel erg blij van werden. Als je hier een tijdje bent, weet je pas wat je mist. We hebben ons kostelijk vermaakt. Ik moest vooral erg hard lachen om de nette ambassade mannetjes in smoking die helemaal losgingen op de dansvloer en keihard met de muziek van André Hazes mee bulderden. Geen gezicht. Verder was het zo Nederlands als wat. Zoals echte Nederlanders het betaamt, waren de meeste niet alleen voor het feest er maar vooral om te netwerken en zakencontacten op te doen. Ik heb met heel veel directeurs van verschillende stichtingen gepraat. Ook met de directrice van een Nederlands schooltje in Addis Abeba. Tijdens dat gesprek heeft ze me uitgenodigd om een keer te komen praten daar. Wat haar betreft was ik al aangenomen!

23-04

Vandaag was er bij de ambassade Koningsspelen voor de kinderen georganiseerd. Past natuurlijk uitstekend bij mijn thema wat ik met de kleuters doe. Wederom ben ik hier me te buiten gegaan aan bitterballen met patat. Zóó lekker. In Nederland hou ik er helemaal niet zo van maar als je het een poosje niet eet en niet kunt krijgen, is het opeens het lekkerste wat je in tijden hebt gegeten. De kinderen vonden het geweldig. Zaklopen, zakdoekje leggen, met een aardappel op een lepel lopen en allemaal zulke klassiekers. Er waren nog zo’n 60 kinderen. Veel meer dan ik had verwacht. Na de spelletjes kwam er een rommelmarktje. Er waren zo’n 10 kleedjes met allemaal boeken, dvd’s en troep. Eigenlijk was ik alleen in dvd’s en boeken geïnteresseerd. Voor 3 birr (10 cent) een dikke Donald Duck pocket gehaald en wat films. De helft ligt inmiddels alweer op de brandstapel. Toch leuk om wat nieuws te scoren. Het was al met al een supergezellige ochtend.

24-05

Vandaag is het palmzondag hier. Volgende week is het Ethiopische Pasen pas. Iedereen loopt in witte kleding met palmtakjes om hun hoofden en op hun auto’s. We zijn ook weer naar de kerk geweest. Ik blijf het zo bijzonder vinden. Er zitten mensen van allerlei geloven en kerken. Van mennonieten tot de Vrij Evangelische kerk tot Gereformeerde gemeenten. En toch klaagt er niemand en is er nooit ruzie geweest. Kun je je in Nederland niet voorstellen zo’n kerk met verschillende geloven!
Het is te merken dat Pasen in aantocht is. De mensen hebben nu zo’n 7 weken gevast. Met het vasten eten ze in ieder geval geen vlees en melkproducten. Bij de winkels kon je de afgelopen week bijna alleen maar fasting food kopen.. Mensen lopen nu met schapen, geiten en koeien van de markt die ze gaan slachten. Ik hoop dat de chaos op de weg dan ietsje minder wordt. Als er minder dieren zijn, zullen er vast ook minder opstoppingen komen. Toch?

Het begint nu zowaar op een echt dagboek te lijken. Ik dacht dat het wel handig en duidelijk zou zijn met wat data erbij. Ik schrijf alles op een andere dag en alle dagen noem ik ‘vandaag’. Dus vandaar. Bij deze.

IK HEB ME TOCH EEN BRILJANT PLAN. Het is zeer waarschijnlijk dat familie Wassink half juni naar Nederland vertrekt. Op mijn ticket staat dat ik half juli ergens naar Nederland terugga. Nu ik hier toch ben heb ik wel zin om dat laatste maandje te besteden aan wat rondtrekken in de buurt. Aangezien er in Ethiopië niet bar veel wildlife is (het is hier veel te droog voor de meeste beesten), ben ik van plan om naar Kenia/Tanzania te gaan. Trekken door een natuurpark, wilde beesten spotten. Vervolgens heerlijk uitrusten aan parelwitte stranden met lichtblauw water waar je heel mooi kunt snorkelen. Zoek maar is op Mambosa. Hier kan alles goedkoop. Ik heb nog wel partner(s) nodig. Anybody interested? Let me know!! De eerste 2 weken van juli is het plan maar er kan overal nog aan gesleuteld worden. Ik heb het er al uitgebreid met Geerten en Marleen over gehad. Die hebben die trip al een keer ondernomen en verschillende keren in Kenia geweest. Zij hebben veel adresjes van bekenden van hun waar eventueel mogen overnachten. We kunnen ook nog eerst in Ethiopië blijven om te zien hoe het leven hier is. Ik hoooop dat ik nu iemand heeel erg enthousiast heb gemaakt. Meerdere personen kan natuurlijk ook 

Hierbij mijn nederige excuses. Ik zal maar opbiechten dat ik de blog een beetje verslonst/verslonsd (doorhalen wat niet van toepassing is) heb. Ik zal wat vaker proberen te schrijven. Dit waren namelijk maar 3 dagen. Eind van de week zal ik ook weer is een poging doen om foto’s te uploaden. Het probleem is dat 1 foto een half uur erover doet. Wens me geduld….

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

De komende 4 maanden in Ethiopië te vinden!

Actief sinds 14 Maart 2016
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 80764

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 12 Juli 2016

Ethiopia here I am!

Landen bezocht: